Fali töltő
Elektromos autó otthoni és munkahelyi fali töltő
Elektromos autód gyorsan és kényelmesen szeretnéd tölteni? Akkor használj Te is fali töltőt. Egy jó fali töltő abban segít, hogy a töltés hatékony módon várakozás nélkül jöjjön létre méghozzá akkor amikor az neked a leginkább megfelelő.
Mit tud egy okos Duosida fali töltő:
- töltésmenedzsmentre kész, azaz beállítható, hogy mikor és mennyivel töltse az autó;
- dinamikus teljesítmény elosztás;
- applikációból zárható, hogy illetéktelenek ne tudjanak vele tölteni;
- a töltés indítható mobiltelefonnal vagy RFID kártyával (ISO 14443-3A MIFARE Classic 1k);
- időzíthető, illetve késleltethető a töltés;
- a kijelzőjén mutatja, hogy mennyivel töltünk, mennyi energiát használtunk el, milyen a villamos hálózatunk pillanatnyi állapota, stb.;
- távfelügyeletet alá vonhatóak;
- és még sok más paraktikus és hasznos funkció az elektromos autód vagy flottád töltéséhez, melyekről szívesen adunk felvilágosítást.
A DUOSIDA falitöltő modern dizájnjával és megnyerő ár-érték arányával lenyűgöző, kiemelkedik a piacon kapható töltők közül. A fali töltő Type2-es vagy Type1-es típusú töltőkábellel lehet felszerelve, és egy vagy háromfázisú töltésre képes, maximum 22 kW teljesítménnyel. Választhat 5 m, 7 m vagy 10 m kábelhossz között, de egyedi hosszban is legyártjuk igény szerint. Type2 aljzatos kivitelben is elérhető, ilyenkor az utcai töltőkábellel tudjuk csatlakoztatni az autónkat a töltőhöz. A töltő beltéri és kültéri használatra is alkalmas (IP 54), és a Plug & Charge funkciónak köszönhetően a töltési folyamat gyorsan és minden bonyolult jogosultság nélkül elindítható.
Modern dizájn sokféle lehetőséggel párosul. A wallbox beltéri és kültéri telepítésre is egyaránt alkalmas. A fali töltő töltőkábel végén lévő csatlakozó a töltőállomás elején található integrált csatlakozó aljzatba, mint tartóba helyezhető el. Ha a töltőállomást nem falon, hanem szabadon szeretné használni, akkor állványra vagy oszlopra is felszerelhető.
Milyen előnyei vannak egy fali töltőnek? Megéri beruházni fali töltőre?
Azon elektromos autó tulajdonosoknak, akiknek hibrid autójuk van személy szerint azt szoktam javasolni, hogy amíg nem cseréli le autóját teljesen elektromosra, addig felesleges beruháznia fali töltőre. Ilyen esetben az egyetlen érv a fali töltő mellett a kényelmi szempont, vagyis nem kell elővennie a hálózati töltőt.
Ilyen esetben azonban mindig felhívjuk az ügyfelek figyelmét arra, hogy a konnektoros töltővel akár több órán keresztül is tölthetünk, ezért nagyon fontos hogy megfelelő keresztmetszetű kábel legyen kivezetve oda, ahol töltjük az autót. Továbbá megfelelő minőségű konnektor aljzat legyen felszerelve és a kismegszakítónk is tudja minimum a töltő által elkért áramerősséget, pl. 16A. Ezért függetlenül a ház építési évétől ezt mindenképp ellenőrizni kell.
Javítással is foglalkozunk, s több alkalommal jutott el hozzánk olyan hálózati töltő, melynek villásdugója meg volt égve vagy olvadva. Ilyenkor csak a nagy szerencsén múlik, hogy nem lesz nagyobb káresemény, akár házleégés a nem megfelelő paraméterű és minőségű szerelvények miatt.
Sokan hosszabbítóval oldják meg a töltést. Ezt azért hivatalosan nem javasoljuk, de ha a hosszabbító szintén minőségi és bírja pl. a 16A-es hosszútávú töltést és nem egy barkácsboltban vásároltunk egy kommersz terméket, akkor nem lesz probléma. Ugyanis egy kommersz hosszabbító nem erre a célra készült! Töltés során a huzamosabb ideig történő nagy terhelés miatt melegedni kezd a kábel, ha meg fel is van tekerve, akkor még jobban melegszik, ami szintén tűzveszélyes lehet.
Akiknek teljesen elektromos autójuk van, ott már több szempontot lehet és javasolt figyelembe venni és mérlegelni a lehetőségek közül.
Szempontok, amelyek befolyásolják a döntést, hogy milyen fali töltőre van szükség, ha egyáltalán szükség van:
- milyen a háztartása villamos teljesítménye?
Ha valaki ezt nem tudja, akkor szoktuk leolvastatni a villanyóra alatt lévő kismegszakítókon lévő értékeket pl. C16A
- Tegyük fel, hogy a háztartás villamos teljesítménye a következő: 25A, 16A, 16A. Azaz van három fázis, de az egyik fázison 25A van. Ha az autó pl. 1x32A-rel, azaz 7,4 kW-tal tölthető, akkor bizony két lehetőség van. A 25A-es szálra kellene csatlakoztatni az autó töltőjét, de ahhoz, hogy a 25A-t ki is tudjuk használni, minden más olyan villamos fogyasztót, amit az autó töltésekor is használnánk pl. hűtőgép át kell pakol(tat)nunk a másik két fázisra. Ebben az esetben nem tudjuk kihasználni az autó tudását, legalábbis a töltési maximum szempontjából, csökkentett teljesítménnyel tudjuk az autót tölteni. A másik lehetőség az, ha mód van rá, hogy a 25A-s szálat fel kell bővíttetni 32A-re.
- Vegyünk egy másik példát. A háztartás villamos teljesítménye 1x32A. Azaz csak egy fázis van. Az autónk 11 kW-al tölthető, ami 3x16A-t jelent. Ebben az esetben ha nem bővítjük a villamos hálózatot, akkor az autót 1x16-rel tudjuk csak tölteni, s a háztartás egyéb fogyasztóinak marad szintén 1x16A. Ez azonban megfelel a konnektoros otthoni töltő maximumának, vagyis szerintünk nem éri meg beruházni fali töltőre mindaddig, amíg a villamos hálózat nem bővül.
- milyen autót szeretnénk tölteni, azaz milyen az autó fedélzeti töltőjének teljesítménye (hány fázis hány amperrel tölthető maximum)? Ehhez van egy kisokosunk itt: Töltő teljesítmény autó típusonként
- átlagosan naponta kb. mennyi kilométert használjuk az autót?
- Ha valaki pl. naponta kb. 60 km-t használja az autót függetlenül attól, hogy mekkora az autójának az akkumulátora, egy hálózati konnektoros töltővel otthon egy éjszaka alatt bőven vissza tudja tölteni ezt a 60 km-t. Ha neki személy szerint nem gond, hogy ezt minden nap megtegye, akkor neki nem szükséges fali töltőbe beruháznia.
- Ha valaki több száz kilométert tesz meg naponta, akkor vélhetően az autója akkumulátorát nagyobb teljesítménnyel is lehet tölteni, pl. 3 fázis 16A. Ilyen esetben már mindenképp szükség lehet a fali töltőre, vagy akár egy hordozható töltő is szóba jöhet.
Ha ezekre a kérdésekre meg van a válasz akkor jöhet a fali töltő tudásával kapcsolatos igény.
- Vannak olyan ügyfelek, akiknek csak az a fontos, hogy tölteni tudjanak, s nincs szükségük információkra a töltéssel kapcsolatban. Nekik javasolhatók azok a töltők, melyeknek nincs kijelzője, nincs hozzá applikáció, stb. Egyszerűen csak bedugják a csatlakozót a kocsijukba és töltenek.
- Vannak azonban olyan felhasználók, akiknek fontos, hogy információkat kapjanak a töltéssel kapcsolatban (mikor mennyit töltöttek, milyen áramerősségel töltenek, stb.) vagy más ne férhessen hozzá a töltőhöz, ha az pl. egy mélygarázsba van telepítve.
A fent felsorolt szempontok átbeszélése után tudjuk kiválasztani az igényeknek és a célnak leginkább megfelelő töltő(ke)t az elektromos autó tulajdonosnak.
Itt említem meg, hogy az is kiválasztási szempont lehet, hogy meghibásodás esetén mi történik a töltővel? Bizonyos gyártóknak az az üzletpolitikája, hogy nem javítanak, hanem cserélnek. Ez rendben is lenne, de mi van, ha a hiba a garancia lejárta után következik be? Ez sem elhanyagolható tényező.
A fali töltő előnyei között a biztonság, az otthoni hálózati töltőhöz képest gyorsabb töltés lehetősége és a kényelem szerepel. Az "okos" fali töltők esetén pedig az előnyök is bővülnek.
Biztonságos, mert a fent említett paraméterek alapján kiválasztott töltőnek megfelelően kerül kiépítésre a villamos vezetékezés. A töltők a hálózati töltőhöz képest több beépített védelmi funkcióval vannak ellátva (túlmelegedés elleni védelem, túláramvédelem, feszültségcsökkenés elleni védelem, túlfeszültség elleni védelem, vészleállító gomb, stb.).
Az elektromos autót rendszeresen használók naponta végzik el azt a folyamatot, amikor az elektromos autót a töltőhöz csatlakoztatják, majd a töltés befejeztével leválasztják a töltőt a kocsiról. És itt jön a fali töltő egyik előnye, hogy kényelmes, mert nem kell a töltőt a csomagtartóból kivenni - majd töltés végeztével visszatenni - , hanem egy egyszerű mozdulattal leakasztjuk a töltőkábelt a fali töltőről (kábeles verzió esetén), kvázi mint a benzinkúton, bedugjuk az autó oldali csatlakozó aljzatba és töltünk.
Az "okos" fali töltők esetén előre be tudjuk programozni többek között a kívánt töltőáramot, a töltési időt és intervallumot. Ezeket a töltő megjegyzi nem kell újra és újra beállítani. Az applikációkban pedig akár visszamenőlegesen is logolni tudjuk a töltési történetet, ki, mikor és mennyit töltött.
Az elmúlt időszakban egyre többen kapcsolják össze napelemekkel az elektromos autó töltőt, mellyel még gazdaságosabbá tehető a töltés. Az okos töltők képesek kommunikálni az okos otthon rendszerekkel, ezáltal nyomon követhetjük az autó töltésnek az irányítását is.
Több elektromos autó töltő gyártónak van már olyan fali töltője, mely kompatibilis egy ún. dinamikus teljesítmény mérővel. Ezt a mérőt bekötve a villamos hálózatba az figyeli a ház fogyasztását és automatikusan szabályozza azt a teljesítményt, amelyet átenged a töltőnek. Így nem kell attól tartani, hogy az autó töltésekor egy nagyobb villamos fogyasztó bekapcsolása esetén leverné a kismegszakítót.
Elektromos autó töltők értékesítésével és telepítésével immáron 7 éve foglalkozunk. Online webáruházainkban (duosida.hu és tech-mobile.hu), halimbai és budapesti raktárunkban megtalálhatja a megfelelő termékeket, melyek segítségével biztonságosan és kényelmesen tölthet akár otthon, akár a munkahelyén. További kérdés esetén pedig elérhetőségeinken szívesen állunk rendelkezésére.
Hol használjuk a fali töltőket?
Az egyik leggyakoribb és költséghatékony felhasználási mód az otthoni töltés. Családi házaknál nagyon egyszerű mindezt megvalósítani. Pláne, ha egy elektromos hálózattal jól ellátott garázs is a rendelkezésünkre áll. A zavartalan töltéshez társasházak mélygarázsaiban is adottak lehetnek a feltételek, de ilyen esetekben előzetesen a lakóközösséggel is egyeztetni kell.
Milyen módon történik a töltő használata?
A fali töltő egy fixen telepített (biztonsági) berendezés, mely a töltőkábel csatlakoztatása után az autó fedélzeti töltőjével kommunikálni fog. Amenniyben minden rendben van és ezt a fali töltő, illetve az autó egymás között jól meg is "beszélte", akkor a töltőkábelt a fali töltő összekapcsolja az otthoni 230 V-os villamos hálózatunkra és az autó máris tölthet.
Jó ha tudjuk, a fali töltők esetében kábeles és kábel nélküli, más néven aljzatos kivitel is rendelkezésre áll. Előbbinél a fali töltő része a kábel, utóbbi esetében pedig az autóhoz használt saját töltőkábelünket használhatjuk, akárcsak az utcai töltőállomásoknál.
Mire érdemes figyelni a kiszemelt fali töltő beszerzésénél?
Előzetesen mindenképpen ellenőrizni kell a fali töltő által leadható maximális teljesítmény értékét. Ennek ugyanis fedésben célszerű lenni a gépjármű fedélzeti töltőjével. Ez jelentős mértékben befolyásolja a töltés sebességét.
A töltőkábel hosszát is célszerű előzetesen ellenőrizni. Rengeteg bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, hogyha nem esünk bele a rövid kábel választásának a hibájába.
Amire még mindenképpen célszerű figyelmet fordítani
Az elektromos autó otthoni töltésének előkészületei során a villamos hálózat állapota fontos szerepet játszik. Amennyiben az otthoni hálózatunk elavult, akkor célszerű előzetesen villamosságban is jártas szakemberrel egyeztetni.
Applikációk
A Duosida Charge után újabb applikáció került kiadásra a fali töltőkhöz, mely a DS Charge nevet kapta. Ezzel egy magasabb fokú funkcionalitás került bevezetésre, mely segítségével például:
- felhasználói szinten követhető minden töltés (felhasznált energia, töltés hossza, stb.),
- időpontra foglalhatók (nap, óra, perc pontosan)
- korlátozható a kivehető energia mennyisége,
- idő zárral ideiglenesen is feloldható az egyébként privát használat miatt csak jogosultaknak használható töltő,
- csoportosítva is menedzselhetők töltőink,
- s mindezeket távolról állíthatjuk be a mobilunkról.
Kérdések - válaszok:
Kérdés: A megajánlott Duosida eszköz részére milyen túlfeszültségvédelmet kell kialakítani az elosztóban?
Válasz: Az eszköz túl- vagy alacsony feszültség esetén a kimenetét lekapcsolja. Ezeket az értékeket WIFI-s változat esetén az applikációban mi magunk állíthatjuk be. Villámvédelem ebben a változatban nincs.
Kérdés: Tud az eszköz töltésszabályzást?
Válasz: Igen.
Kérdés: Hogyan lehetséges ezen funkció használata?
Válasz: Az applikáció segítségével programozható fel a szabályozás ideje, időtartama, mértéke, periodicitása.
Kérdés: Az eszköz tud Wifi funkciót?
Válasz: Igen, a WIFI-s változatok.
Kérdés: A wifi érzékelése milyen hatótávolságig működik?
Válasz: Ez elhelyezéstől függ.
Kérdés: Vagy kell az eszköz részére direktbe húzni CAT5 kábelt is?
Válasz: Árnyékolt helyen, távol az access point-tól megfontolandó újabb AP elhelyezése.
Még több infó a TUDÁSTÁRban »
Az a DUOSIDA fali töltő, amelyik Type2-es típusú töltőkábellel rendelkezik alkalmas minden Type2-es típusú csatlakozóval rendelkező jármű töltésére (teljesen elektromos és hibrid). Ide tartoznak a következő járművek a teljesség igénye nélkül:
- Audi: A3 Sportback, A6, A7 Sportback, A8, Q5, Q7, Q8, Quattro, e-tron, e-tron Sportback, e-tron GT, e-tron S, Q2 e-tron, Q4 e-tron
- BYD: E6
- BMW: Alle iPerformance-Modelle, 320e, 330e, 520e, 530e, 545e xDrive, 745e, i3, i3s, 225xe Active Tourer, i8, 740e, X5, i1, i4, iNext, iX, iX3, X1 xDrive 25e, X2 xDrive25e, X3 xDrive30e, X5 xDrive45e
- Citroën: ë-Berlingo, ë-C4, ë-Jumpy, ë-SpaceTourer, C5 Aircross Hybrid
- CUPRA: Formentor e-HYBRID, Leon e-HYBRID, Leon Sportstourer e-HYBRID, Born
- Dacia: Spring Electric
- Fiat: E-Ducato, 500, 500c, 500e
- Fisker: Ocean
- Ford: e-Crossover, E-Transit, Explorer Plug-in-Hybrid, Kuga Plug-in-Hybrid, Mustang Mach-E, Tourneo Custom, Transit Custom
- Honda: Honda e
- Hyundai: Ioniq Elektro, Ioniq Plug-in, Ioniq 5, i30N, Kona Elektro, Tucson Plug-in-Hybrid
- Jaguar: I-PACE, E-PACE Plug-in Hybrid, F-PACE Plug-in Hybrid
- Jeep: Compass 4xe Plug-In Hybrid, Renegade 4xe Plug-In Hybrid
- Kia: EV6, Ceed, CV, Niro, e-Niro, e-Soul, Niro Plug-in-Hybrid, e-Soul, Optima, Sorento, Sorento Plug-in-Hybrid, Sportage Plug-in-Hybrid
- Land Rover: Range Rover Plug-in Hybrid, Range Rover Sport Plug-in Hybrid, Range Rover Velar Plug-in Hybrid, Range Rover Evoque Plug-in Hybrid, Discovery Sport Plug-in Hybrid, Defender Plug-in Hybrid, Range Rover P400e
- Lexus: UX 300e
- Mazda: MX-30
- Mercedes: A 250 e, B 250 e, B-Klasse E-Cell, CLA 250 e, E-Klasse Plugin-Hybrid, E 350 e, E 300 e, E 300 de, C 300 e, C 300 de, GLA 250 e, GLE 350 de, GLE 350 e, GLE 500 e, GLS, S 500, S 560 e S 580 e, SLS EV, Vito E-Cell Van, e-Vito Kastenwagen, e-Vito Tourer, EQV, GLC 350 e, GLC 300 e, GLC 300 de, EQA, EQB, EQE, EQC, EQS, AMG GT 73e
- MINI: Mini Cooper SE, Mini Cooper SE Countryman
- Nissan: Ariya, Leaf (ab 2018)
- Mitsubishi: Eclipse Cross Plug-in Hybrid
- MG: MG ZS EV, EHS Pug-in-Hybrid, Marvel R Electric, MG5 Electric
- Opel: Astra, Ampera-e, Corsa-e, Grandland X, Insignia, Mokka-e, Vivaro-e, Zafira e-Life
- Peugeot: e-Expert, e-Partner, e-Rifter, e-Traveller, 308 HYBRID, 508 PSE, e-208, e-2008, 3008 HYBRID
- Polestar: Polestar 1, Polestar 2, Polestar 3
- Porsche: 918 Spyder, Cayenne, Panamera S PHEV, Panamera 4 E-Hybrid, Taycan, Taycan-Mission E, Taycan Cross Turismo, E-Macan
- Renault: Captur, Mégane eVision, Mégane Grandtour, Zoe, Zoe RS, Zoe II, Kangoo Z.E. (ab 2014), Master Z.E., Twingo Electric
- SEAT: el-Born, Leon e-HYBRID, Leon Sportstourer e-HYBRID, Mii electric, Tarraco e-HYBRID
- ŠKODA: CITIGO-e iV, ENYAQ iV, Kodiaq, Octavia iV, Superb iV
- Smart: EQ fortwo, EQ forfour, Smart 2, Smart ED 3 Phase (2013)
- Ssangyong: e-Korando
- Suzuki: Across
- Tesla: Model 3, Model S, Model X, Model Y, Roadster
- Toyota: Prius Plug-in-Hybrid (ab 2017), RAV4 Plug-in-Hybrid, Proace Electric
- Volkswagen (VW): T7 Multivan, ABT e Transporter 6.1, ABT e-Caravelle 6.1, Arteon eHybrid, Caddy eHybrid, e-Crafter, e-Golf, e-Up!, Golf 8 GTE, Passat GTE, Golf 1.4 TSE, Golf eHybrid, ID.1, ID.3, ID.3 R, ID.4, ID.5, ID.Vizzion, ID.Space Vizzion, ID.Buzz, Tiguan eHybrid, Touareg eHybrid, Touareg R eHybrid, T7
- Volvo: S60, V60, S90, V90, C40, XC40, XC60, XC90 T8