Fogalmak az elektromos autózásban
Ahhoz, hogy kicsit jobban érthessük azt, hogy miről is szól az elektromos autózás által otthonunkba hozott új technológia meg kell ismernünk néhány fogalmat, kifejezést.
Ahhoz, hogy kicsit jobban érthessük azt, hogy miről is szól az elektromos autózás által otthonunkba hozott új technológia meg kell ismernünk néhány fogalmat, kifejezést.
- Feszültség, mértékegysége a Volt [V].
A villamos hálózat két pontja közt mért különbség. Ez lehet egyenfeszültség, mint például az elektromos autónk akkumulátor pakkjának a feszültsége pl.: 360 V. És lehet váltakozó feszültség, mint amilyen az otthoni konnektorban is van pl.: 230 V. - Áramerősség, mértékegysége az Amper [A].
Ezt az értéket korlátozza a villanyóraszekrényben található kismegszakító, pl. 16A. Az iránya alapján megkülönböztetünk egyenáramot (DC), illetve váltakozó áramot (AC). - Fázis, mértékegység nélküli mennyiség, értéke 1 és 3.
Ha azt látjuk, hogy a fogyasztásmérő órához egy kismegszakító vezeti az elektromosságot, akkor egy fázisunk van. Ha pedig azt látjuk, hogy három kismegszakító szállítja otthonunkba a villamos energiát, akkor ott három fázisról beszélünk. -
Teljesítmény, mértékegysége a Watt [W].
Ez lehet az autó akkumulátortöltőjének a teljesítménye (pl. 7.4 kW) vagy az elektromos autó villanymotorjának a teljesítménye (pl. 125 kW).Itt jön az érdekes kérdés. Adott az autónk fedélzeti töltőjének teljesítménye, mely legyen pl.: 7.4 kW. Mekkora áramerősségre van szükségünk ahhoz, hogy ezt a töltési teljesítményt ki is tudjuk használni?
Válasz:
7400 W (teljesítmény) / 230 V (feszültség) = 32 A (áramerősség). Azaz, ha a kismegszakítónk 32 A-t enged át a házunkba a villamos hálózatból, akkor tudunk tölteni. Ha ennél kisebb, pl. 16 A-t akkor az biztosan azzal jár, hogy a kismegszakítót lecsapja a töltő. - Energiamennyiség, mértékegysége a Wattóra [Wh].
Például, ha az autó akkumulátorába a töltés folyamán 50 kWh-nyi energiát töltünk, akkor folyamatos 50 kW-nyi motorteljesítménnyel egy órát autózhatunk.